![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
||
КУБІЗМ Кубізм представляє собою складне художнє явище, яке об’єднало живописців і скульпторів, музикантів і поетів. Просте формулювання основних цілей і принципів кубізму дати доволі складно; у живописі можно виділити три фази цього напрямку, які відображають різні естетичні концепції, і роздивитися кожну окремо: сезонновський (1907-1909), аналітичний (1909-1912) і синтетичний (1913-1914) кубізм. Сезанновський кубізм.Так зазвичай називається перша фаза кубізму, для якої характерна схильність до абстракції і спрощенню форм предметів. За словами одного з перших дослідників сучасного мистецтва Андре Сальмо на, кубізм став реакцією на відсутність форми в імпресіонізмі, а його розвиток зобов’язаний ідеям постімпресіоністів, особливо художників-символістів, які протипоставили чисто живописним цілям і інтересам імпресіоністів явища змістовного порядку. Наслідуючи трансценденталізм кінця 19 ст., вони стверджували, що справжньою реальністю володіє ідея, а не її відображення у матеріальному світі. Роль художника, таким чином, полягає у тому, щоб створювати символічні форми для втілення ідей, а не імітування змінного образу речей. Ця концепція стала приводом для аналізу засобів, які знаходяться в розпорядженні художника, з’ясуванню їх виразних можливостей та затвердженню ідеалу чистого експресивного мистецтва. У символістів експерименти в цій області в першу чергу відносились стосовно лінії, кольору, але такий аналітичний підхід, один раз застосований, став причиною аналізу форми. Безпосередній вплив на формування кубізму спричинили експерименти з Фомою в живописі Поля Сезанна. В 1904 та 1907 в Парижі пройшли виставки робіт. В портреті Гертруди Стайн, написаним Пікассо в 1906, вже відчувається захоплення мистецтвом Сезанна. Далі Пікассо написав картину Авіньйонські Дівчата, яка вважається першим кроком на шляху до кубізму. В ній, можливо, втілився інтерес художника до примітивної ібейської та негритянської скульптури. Протягом 1907 та на початку 1908 Пікассо продовжував використовувати в своїх роботах форми негритянської скульптури. («негритянський» період творчості митця) Восени 1907 відбулися дві важливих події: ретроспективна виставка Сезанна та знайомство Брака та Пікассо. З кінця 1907 Брак та Пікассо почали працювати в кубі стичному стилі.
Аналітичний кубізм, друга фаза кубізму, що характеризується зникненням образів предметів та поступового стирання різниці між формою та простором. В картинах цього періоду з’являються напівпрозорі площини що мають складний переливчастий колір, та положення яких неможливо чітко визначити. Розташування форм в просторі та їх відношення до великих композиційних мас постійно змінюється. В результаті виникає візуальна взаємодія форми та простору.
Синтетичний кубізм відмітив радикальні зміни в художньому сприйнятті руху. Вперше це проявилося в творах Хуана Гріса, який став активним прихильником кубізму з 1911. Синтетичний кубізм прагнув наповнити реальність усвідомленням нових естетичних об’єктів, які володіють реальністю самі по собі, а не являються лише зображенням світу який ми бачимо. Для цієї фази стилю характерні негативні значення третього виміру в живописі та акцентування живописної поверхні. Якщо в аналітичному та герметичному кубізмі всі художні засоби повинні були слугувати створенню зображення форми, то в синтетичному кубізмі колір, фактура поверхні, візерунок та лінія використовується для конструювання (синтезу) нового об’єкта. Перші ознаки цього напрямку вже в 1912, але найбільш повний прояв він отримав в колажах 1913. На полотно наклеювалася різних обрисів шматки паперу – починаючи від газет та нот і закінчуючи шпалерами. Художники стверджували, що поверхня картини являє собою не ілюзорний витвір реальності, а самодостатній об’єкт. Невдовзі, однак, кубісти відмовилися від техніки аплікації, оскільки, як їм здавалося, фантазія художника може створювати більш вражаючі комбінації елементів та фактур, не обмежуючись можливостями паперу. До 1920-х років кубізм практично закінчивши своє існування, та суттєво вплинувши на розвиток мистецтва 20ст.
|
||||
![]() |